Sunday, February 28, 2010

علامة تعجب

عندما رأوها مبتسمة دائما شكوا فى أمرها ووصفوها بأنها متبلدة المشاعر وتعجبوا من كيفية تخطيها لكل من أساؤا اليها وتعاملها معهم بهذا الود والأبتسامة الصافية ردت عليهم بنفس الأبتسامة وقالت هل يجب أن أرد الأساءة بالأساءة وهل يجب أن أظهر عبوس كئيبة وأظهر كل ما يضايقنى حتى تعلموا أن بداخلى مشاعر أكثر مما تحملوها أنتم فما داخلى يخصنى أنا ولا يخص أى شخص آخر غيرى حتى أحمل من حولى ما بداخلى نظروا لها بنفس نظرة التعجب متعجبين من كمية تسامحها مع أكثر الناس أساءة لها ومن أبتسامتها الدائمة


عندما ضحكت من قلبها سألوها لماذا عيونك حزينة ؟ وعندما كانت ترسم أبتسامة وبداخلها أحزان لاموها على كثرة سعادتها


ومازالت علامة التعجب تتبع كل تصرفاتها

8 comments:

جنّي said...

السلام عليكم

هكذا هم الناس منذ القدم .. وعلى رأي المثل لا يعجببهم العجب ولا الصيام في رجب .. وعلينا ان نتفهم سلوك الناس ولا نفعل مثلما فعل جحا وابنه وحماره .. فمهما كان رأي الناس لا يجعلنا أن نحمل نحن الحمار .. ولا حتى نربطه مطرح ما يقول صاحبه ..

وكما قالوا : إرضاء كل الناس غاية لا تدرك ..

تحيتي وسلامي

الباحث عن الصفر said...

شعور جميل اوى منها انها مش عايزه تظهر همومها لحد بس اوقات كتيره بيبقى الواحد محتاج يفضفض ولكن تلك الفضفضة ليست الى اولئك الرزلين اللى على طةل تلاقيهم على دماغك وبيدخلوا فى كل حاجه ومعروفين اوى تلاقى الواحد بيعطس عادى يعنى يقولك انته اظاهر عندك برد ما تسكت على نفسك
ياجماعه عادى يعنى مفيش حاجه ولكن ده طبعهم

بس اجمل حاجه زى ما قالت ما بداخلى شىء يخصنى وحدى

تمام البوست وميه ميه

star in the sky said...

الناس دايما بتتكلم وبتسال ووبتتعجب

كل واحد يعمل اللى يريحه

Anonymous said...

جايبة الخفة دي منين

bos bos بسمه عبدالباسط said...

جنى

وعليكم السلام

فعلا يا جميلة عند حق فى كل كلامك

نورتينى

تحياتى ليكى

bos bos بسمه عبدالباسط said...

الباحث عن الصفر

أهلا بيك سعيدة بزيارتك وتعليقك

وأكيد عندك حق الواحد ساعات بيحتاج يفضفض بس المهم يفضفض للأنسان الصح مش لأى حد

تحياتى ليك

bos bos بسمه عبدالباسط said...

star in the sky

صح جدااااااااااااااااا

تحياتى ليكى يا قمرة

bos bos بسمه عبدالباسط said...

غير معرف

جايباها من هناك تاخد شوية